Skip to main content

Prednáška: Prevencia a riešenie kyberšikanovania v školskom prostredí

V piatok 27. októbra sa na našej škole uskutočnila zaujímavá a veľmi dôležitá prednáška na tému „Prevencia a riešenie kyberšikanovania v školskom prostredí“, určená pre žiakov 6. ročníka.

Prednášku viedla MUDr. Terézia Rosenbergerová, detská psychiatrička a hlavná odborníčka Ministerstva zdravotníctva SR, ktorá sa dlhodobo venuje duševnému zdraviu detí a mládeže. Zaslúžila sa o vytvorenie lôžok pre detských a adolescentných pacientov v nemocniciach a dlhodobo upozorňuje na zhoršujúcu sa situáciu v tejto oblasti.

Ako skúsená odborníčka, ktorej ambulanciou denne prechádzajú desiatky detí a rodičov s rôznymi psychickými problémami, považuje svoju prácu za poslanie pomáhať deťom a rodinám. Aj preto sme si na túto prednášku pozvali práve ju.

Pani doktorka hneď na úvod zdôraznila, že svet detí sa v dnešnej dobe výrazne presunul z ihrísk, knižníc a osobných stretnutí do online priestoru. Internet, sociálne siete či online hry sú pre deti zdrojom zábavy, komunikácie aj sebavyjadrenia, no zároveň so sebou prinášajú nové riziká – najzávažnejším z nich je kyberšikanovanie.

Žiakom vysvetlila, čo tento pojem znamená a v čom je špecifický. Ide o formu ubližovania prostredníctvom technológií – cez sociálne siete, správy, e-maily či rôzne aplikácie. Prejavuje sa napríklad urážlivými komentármi, zverejňovaním fotografií alebo videí bez súhlasu, vytváraním falošných profilov, či šírením klamstiev a posmeškov. Takéto správanie môže mať vážne následky na psychiku detí, pretože agresor sa môže „dostať“ k obeti kedykoľvek – aj do jej súkromia prostredníctvom mobilu.

V druhej časti prednášky pani doktorka upozornila aj na vplyv nadmerného používania technológií na duševný a emocionálny vývin detí. Neustále sledovanie obrazoviek oslabuje schopnosť sústrediť sa, znižuje trpezlivosť, slovnú zásobu a empatiu. Reálne rozhovory sa čoraz častejšie nahrádzajú krátkymi správami a emotikonmi. Paradoxne, hoci majú deti cez internet pocit spojenia, často sa cítia osamelé a nepochopené.

Ako zdôraznila pani doktorka, riešením nie je zákaz technológií, ale rovnováha – teda naučiť deti, ako internet využívať bezpečne a zodpovedne. Je dôležité, aby vedeli rozpoznať prejavy kyberšikany, vedeli, na koho sa obrátiť o pomoc, a aby sa učili otvorene komunikovať s rodičmi, učiteľmi či kamarátmi.

Prednáška prebiehala v príjemnej a otvorenej atmosfére. Žiaci mali možnosť pýtať sa, zdieľať svoje skúsenosti a uvedomiť si, aké dôležité je chrániť si súkromie a správať sa ohľaduplne – v online aj reálnom svete.

Ďakujeme MUDr. Terézii Rosenbergerovej za jej čas, odborné rady a inšpiratívne myšlienky, ktoré žiakov podnietili zamyslieť sa nad tým, ako múdro využívať technológie a ako si chrániť svoje duševné zdravie v digitálnej dobe.