Školský klub detí
Deti navštevujúce ŠKD prichádzajú do klubu po skončení vyučovania. ŠKD je zameraný predovšetkým na výchovno-vzdelávaciu činnosť.
Školský klub detí pri Základnej škole, Pribinova 34, 075 01 Trebišov
VÝCHOVNÝ PROGRAM
- Názov výchovného programu ÚSMEV
- Forma výchovy a vzdelávania poldenná
- Druh školského zariadenia štátne
- Výchovný jazyk slovenský
- Dátum prerokovania v pedagogickej rade 31. 08. 2018
- Dátum prerokovania v rade školy 19. 06. 2018
- Platnosť výchovného programu od 01. 09. 2018 do 31. 08. 2022
- Zriaďovateľ Mesto Trebišov
PaedDr. František Ňaršanský
riaditeľ školy
Vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy
2.1 Charakteristika školského klubu detí
Školský klub detí ako súčasť Základnej školy, Pribinova 34 v Trebišove je školské zariadenie, ktorého činnosť je zameraná na uspokojovanie sociálnych potrieb detí prostredníctvom výchovno-vzdelávacích, oddychových, záujmových a rekreačných činností. Pracuje ako súčasť základnej školy. Poskytuje výchovu a vzdelávanie deťom mladšieho aj staršieho školského veku, deťom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a individuálne začleneným deťom.
Jeho cieľom je :
- zabezpečovať záujmové vzdelávanie pre deti podľa Výchovného programu
- zabezpečovať prípravu na vyučovanie formou didaktických hier
- uspokojovať a rozvíjať záujmy v čase mimo vyučovania a v čase školských prázdnin
- rozvíjať čitateľskú gramotnosť
Činnosti sa uskutočňujú vo vekovo zmiešaných oddeleniach.
Pre svoju každodennú činnosť využíva priestory učební 1. stupňa a herňu. Na záujmovú činnosť využíva okrem učební odbornú učebňu informatiky, školskú kuchynku, telocvičňu a všešportové asfaltové ihrisko, ktoré sú súčasťou areálu školy. Poloha školy umožňuje využitie okolitého prostredia k činnostiam v prírode.
Pedagogická činnosť v školskom klube detí je zameraná na všestranné formovanie osobnosti dieťaťa. V budúcnosti sa chceme viac zamerať na programy podporujúce zdravie a pohyb detí. Zdravie považujeme za podmienku umožňujúcu udržateľnosť hodnotného života.
2.2 Charakteristika a počty detí v školskom klube detí
Školský klub detí navštevujú deti, ktoré plnia povinnú školskú dochádzku v základnej škole. Pracuje ako súčasť ZŠ a nachádza sa v budove školy. Skladá sa z heterogénnych oddelení. Výchovný program sa vzťahuje na všetky typy oddelení s prihliadnutím na schopnosti a zručnosti detí.
V budúcnosti chceme zvýšiť počet detí navštevujúcich ŠKD, ktoré nemajú vo svojom rodinnom prostredí vytvorené tie najlepšie podmienky pre svoj vývin, výchovu a vzdelávanie. Jedná sa hlavne o deti zo sociálne znevýhodneného prostredia.
2.3 Zapojenie do projektov
V rámci školského klubu detí vytvárame podmienky pre rôzne športové aktivity detí, ktoré sú dôležité pre ich správny vývin.
Projekty, do ktorých sa školský klub detí zapája sú kultúrne programy, ekologické programy, projekty zamerané na dopravnú výchovu detí, zdravú výživu, športové popoludnia a iné, z ktorých niektoré sú celoškolskými projektmi a v rámci školského klubu sa v spolupráci s učiteľmi rozpracovávajú.
2.4. Spolupráca s rodičmi a inými subjektami
Školský klub detí spolupracuje s rodičmi prostredníctvom :
- Rady školy
- Výboru rodičovského združenia
- Celoškolských zasadnutí triednych schôdzok.
Spolupráca je na veľmi dobrej úrovni a spočíva v rôznych formách pomoci pri zabezpečovaní a príprave tradičných športových a kultúrnych podujatí ŠKD ako sú Deň matiek, zimné radovánky, karneval, vianočný program, tvorivé dielne, Deň detí, Deň otvorených dverí, Svetlonos a iné.
Spolupráca spočíva v organizovaní besied s rôznymi odborníkmi, praktických
ukážkach práce jednotlivých zložiek, organizovaní tvorivých dielní a kultúrnych vystúpení.
2.5 Ciele školského klubu detí
Školský klubu detí poskytuje východiskovú bázu pre postupné rozvíjanie kľúčových kompetencií detí ako základu všeobecného vzdelania prostredníctvom nasledujúcich cieľov :
- rozvíjať komunikačné , sociálne, občianske a kultúrne kompetencie detí
- rozvíjať kompetencie k zmysluplnému využívaniu voľného času
- vytvárať priestor pre tvorivé aktivity
- poskytovať deťom priame zážitky
- určovať pravidlá a kontrolovať ich dodržiavanie
- motivovať k dobrovoľnosti a tým k spokojnosti s pobytom v ŠKD
- spolupracovať, rozvíjať si sociálnu vnímavosť a citlivosť k ostatným deťom, učiteľom, rodičom a k svojmu širšiemu prírodnému a kultúrnemu prostrediu naučiť deti uplatňovať svoje práva a súčasne plniť svoje povinnosti
- niesť zodpovednosť za svoje zdravie a aktívne ho chrániť a upevňovať
- posilňovať úctu k rodičom a ostatným osobám
- naučiť sa kontrolovať a regulovať svoje správanie
- vytvárať priaznivé multikultúrne prostredie v oddeleniach ŠKD
- vychovávať v duchu humanizmu v oblasti ľudských práv a práv dieťaťa
- chrániť deti pred negatívnými vplyvmi spoločnosti v spolupráci s PEER aktivistami
Hlavným cieľom výchovy v ŠKD je rozvíjanie kľúčových kompetencií, ktoré deti získavajú vo vzdelávaní v škole, ktoré by im umožnili realizovať sa v živote ako aktívny občan schopný žiť v otvorenej informačnej spoločnosti, schopný tvorivo a kriticky myslieť, rýchlo a účinne riešiť problémy, chrániť svoje zdravie, životné prostredie a rešpektovať všeľudské etické hodnoty.
Poslaním výchovy v ŠKD je komplexný proces učenia a socializácie zameraný na dieťa s cieľom rozvíjať jeho osobnosť po stránke telesnej a duševnej, vytvárať priaznivé podmienky pre rozvoj vyšších motívov v správaní dieťaťa a formovať v ňom ušľachtilé hodnoty ako sú láska, úcta, rešpekt, rovnosť, sloboda ( ale nie na úkor druhých ), tolerancia, čestnosť, vzájomná pomoc a spolupráca, nenásilné riešenie konfliktov a pod.
Predchádzať všetkým formám diskriminácie, xenofóbie, antisemitizmu, intolerancie, rasizmu a problematike v oblasti migrácie.
2.6 Charakteristika Výchovného programu
- vo svojej činnosti vychádza zo Školského vzdelávacieho programu, vytvára priestor pre také oblasti, na ktoré v Školskom vzdelávacom programe v súčasných učebných osnovách nie je veľký priestor napríklad tzv. prierezové témy
- vychádza z kľúčových kompetencií žiaka základnej školy podľa dokumentu ISCED 1 a koncepcie rozvoja školy
- variabilne reaguje na aktívne trávenie voľného času detí
2.7 Kľúčové kompetencie
Kompetencie detí ŠKD nadväzujú na kompetencie žiakov našej základnej školy, navzájom sa prelínajú a rozvíjajú v jednotlivých oblastiach výchovy. Sú výsledkom celkového výchovno - vzdelávacieho procesu v ŠKD.
Kompetencie učiť sa učiť
- rieši nové, neznáme úlohy a situácie
- získava schopnosť sebareflexie pri poznávaní svojich myšlienkových postupov
- zúčastňuje sa vedomostných súťaží
- prejavuje záujem o nové informácie
Pedagogické stratégie
žiadať od detí, aby:
- hodnotili situácie, vyvodzovali dôsledky z výsledkov myslenia a činností,
- argumentovali, aktívne sa zapájali do besied, kvízov, súťaží, krúžkov, navštevovali výstavy, múzeá, knižnicu, pedagogické aktivity zamerané na hodnotenie situácií, vlastných aj cudzích výkonov, správania a javov, navodzovanie situácií s otvoreným koncom, aktivity, v ktorých sa učia deti nie prispôsobovať sa, ale rozvíjať ,využívanie zážitkových metód a foriem práce
Komunikačné kompetencie
- zrozumiteľne vyjadruje a obhajuje svoj názor
- vypočuje si opačný názor
- rozvíja si komunikačné schopnosti v oblasti moderných IKT
- prijíma spätnú väzbu
Pedagogické stratégie
vysvetlenie, povzbudenie, hranie rolí, besedy, využitie situačnej metódy, práca s počítačom, vlastná práca, prezentácia, riešenie úloh, tréning, individuálny prístup, záujmový krúžok
Sociálne kompetencie
- pomenuje svoje potreby, city a pocity
- zvládne jednoduché stresové situácie
- vlastným postupom rieši jednoduché konflikty
- presadzuje autonómiu a práva svojej osobnosti
- rešpektuje úlohy skupiny
- efektívne spolupracuje v skupine
- uvedomuje si potreby žiakov a osôb so zdravotným znevýhodnením
- uvedomuje si potreby ostatných detí
- poskytne pomoc alebo pomoc privolá
Pedagogické stratégie
povzbudenie, rozprávanie, dramatizácia, hry na riešenie konfliktov, besedy, navodzovanie modelových situácií, využitie situačnej metódy pri riešení rôznych situácií, inscenačná metóda, kde deti zinscenujú určitú situáciu a v diskusii sa pokúsia nájsť východisko, nájsť riešenie problému, hry na vciťovanie, hry na úprimnosť
Pracovné kompetencie
- prejavuje samostatnosť vo vypracovaní domácich úloh
- plánuje a hodnotí svoje činnosti
- prijíma nové informácie a poznatky
- dokončí prácu
- kultivuje svoju vytrvalosť
- plní si svoje povinnosti
- ovláda jednoduché manuálne zručnosti a samoobslužné činnosti potrebné pre praktický život
- rozvíja manuálne zručnosti
Pedagogické stratégie
povzbudenie, tréning, hodnotenie, aktivizácia, motivácia, kooperačné hry, tvorivé dielne, činnosti s využitím nových pracovných techník, materiálov, vlastná práca, záujmový krúžok
Občianske kompetencie
- uvedomuje si potrebu rešpektovania práv a slobôd iných osôb
- uvedomuje si potrebu prijatia zodpovednosti za svoje správanie
- je otvorený primeranému participovaniu na živote v oddelení
- prejavuje úctu k rodičom a k starším osobám
Pedagogické stratégie
individuálny prístup, návšteva divadelných predstavení, film, hranie rolí, hry na vciťovanie, aktívny prístup k príprave programov, spoločné podujatia
Kultúrne kompetencie
- učí sa poznávať kultúrno - historické dedičstvo a ľudové tradície
- poznáva ľudovú kultúru svojho regiónu
- učí sa správať kultúrne, primerane okolnostiam a situáciám
- rešpektuje iné kultúry a zvyky, náboženstvo
- prijíma kultúrne podnety
- podieľa sa na kultúrnych podujatiach
- ovláda základy kultúrneho správania
Pedagogické stratégie
záujmový krúžok, tvorivé dielne, kultúrne programy, vysvetlenie, motivácia, návšteva kultúrneho podujatia, ukážky, výstava prác, exkurzia, výtvarné stvárnenie zážitku
Kompetencie k využívaniu voľného času
- učí sa účelne tráviť voľný čas
- učí sa vyberať svoje záujmy
- učí sa odmietnuť nevhodné podnety pre trávenie voľného času Pedagogické stratégie
záujmové krúžky, vysvetlenie, motivácia, individuálny prístup, tréning
-
Formy výchovy a vzdelávania
V školskom klube detí uplatňujeme poldennú formu výchovy a vzdelávania, ktorá je prispôsobená vyučovaciemu procesu.
-
Výchovu a vzdelávanie v realizujeme v týchto tematických oblastiach
4.1 Vzdelávacia oblasť
Obsahom tejto oblasti je rozvoj rozumového poznávania, rozvoj reči, rozvoj konvergentného, divergentného a tvorivého myslenia, rozvoj čitateľskej gramotnosti.
Cieľové zameranie výchovnej oblasti :
- rozvíjať autonómnosť v príprave na vyučovanie
- rozvíjať efektívne spôsoby učenia, aktívne počúvanie s porozumením
- získavať nové poznatky a informácie z rôznych zdrojov
- získavať vzťah k celoživotnému vzdelávaniu
- vedieť získané informácie spracovať v rôznych projektoch
4.2 Spoločensko-vedná oblasť
V tejto oblasti nám ide výchovu k prosociálnosti, ktorá sa odráža v morálnych postojoch a v regulácii správania detí, o rozvoj schopnosti využívať kultúrne nástroje na kultivovanú komunikáciu, empatiu a pozitívne hodnotenie druhých.
Cieľové zameranie výchovnej oblasti:
- spolurozhodovať o živote v skupine
- rozvíjať základy zručností sebahodnotenia a empatie
- prejavovať úctu k rodičom, starším osobám
- pochopiť význam dodržiavania ľudských práv a základných slobôd
- posilniť základy hrdosti
- kultivovať kultúrne návyky a vyj adrovanie
- vyjadrovať svoj názor
- vedieť vypočuť opačný názor
- rozlíšiť kultúrne a nekultúrne prejavy v správaní
- vedieť samostatne a kriticky riešiť jednoduché konflikty
- poskytnúť pomoc alebo privolať pomoc
4.3 Pracovno- technická oblasť
Obsahom tejto oblasti je rozvoj pracovných návykov, osvojenie si základných zručností a cez činnosti prispieť k úcte k práci.
- vedieť spolupracovať so skupinou
- vedieť si samostatne vytýčiť jednoduché ciele
- rozvíjať základy manuálnych a technických zručností
- získavať základy zručností potrebných pre praktický život
- vytrvať pri určitej činnosti
- dokončiť začatú prácu
- navštíviť remeselný dvor
4.4 Prírodovedno-environmentálna oblasť
Za dôležité považujeme aby deti získali vedomosti ale aj zručnosti, ktorými môžu pomáhať životnému prostrediu jednoduchými činnosťami, ktoré sú im primerané a vhodné pre nich - chrániť rastliny, zvieratá, mať kladný vzťah k domácim zvieratám ale aj k zvieratám v prírode.
Cieľové zameranie výchovnej oblasti :
- vytvárať správny postoj ochrane životného prostredia
- rozvíjať zručnosti pri jednoduchej činnosti na tvorbe a ochrane životného prostredia
- zapojiť sa do separácie odpadov
- podporovať pohybové aktivity v prírode
4.5 Esteticko-výchovná oblasť
Obsahom tejto oblasti je výchova osobnosti, v ktorej úcta k človeku a k prírode, spolupráca, prosociálnosť a národné hodnoty zaujímajú významné miesto.
Cieľové zameranie výchovnej oblasti :
- posilniť úctu ku kultúrnym hodnotám
- rozvíj ať základy vzťahu k umeniu
- rozvíjať talent a špecifické schopnosti
- rozvíjať základy tvorivých schopností a zručností
- prejavovať pozitívny vzťah k jednoduchej estetickej úprave prostredia
- podieľať sa na príprave kultúrnych podujatí v oddelení
- objavovať krásu v bežnom živote
4.6 Telovýchovná, zdravotná a športová oblasť
Vytvára priestor pre uvedomenie si potreby celoživotnej starostlivosti o svoje zdravie, ktorej neoddeliteľnou súčasťou je pohyb.
- kultivovať základné hygienické návyky
- rozvíjať schopnosť relaxovať pravidelným cvičením a pohybom
- pochopiť význam pravidelného pohybu a cvičenia
- pochopiť význam dodržiavania základných zásad zdravej výživy
- poznať základné princípy zdravého životného štýlu, prevencia obezity - rozvíjať športový talent a schopnosti
Základnou pedagogickou stratégiou a súčasne základnou organizačnou jednotkou práce v ŠKD je pedagogická aktivita, ktorá má variabilný charakter podľa toho či ide o :
- pravidelnú činnosť, ktorá sa vyskytuje vo výchovnom programe každý deň
- príležitostnú činnosť napr. karnevaly, besedy, tvorivé dielne a iné
- priebežnú činnosť, ktorá je zameraná na aktívny oddych detí po vyučovaní
- prípravu na vyučovanie - po dohode s učiteľom a diskusii o cieľoch vyučovania v danej triede a následne v oddelení, pričom formy práce v tejto oblasti sa výrazne odlišujú od foriem uplatňovaných vo vyučovaní
- spontánnu činnosť, ktorá je špecifická a ponúka každému dieťaťu možnosť vlastnej voľby.
Spoločnou stratégiou pre všetky výchovné oblasti je vytvorenie prostredia, ktoré deti aktivizuje a motivuje k rozvíjaniu kompetencií získaných na vzdelávaní v škole.
-
VÝCHOVNÝ PLÁN
Výchovný plán stanovuje skladbu výchovno-vzdelávacej činnosti (VVČ) v jednotlivých výchovných oddeleniach na obdobie školského roka. Určuje minimálny počet VVČ v jednotlivých oblastiach výchovy ktoré vychovávateľky zrealizujú v školskom roku.
Sebaobslužné činnosti
- obed, kultúra stolovania
- zásady slušného správania
- kultúra obliekania, ochrana zdravia sezónnym oblečením
- praktické činnosti
Oddychové činnosti
- krátkodobé činnosti zamerané na oddych
- počúvanie hudby, počúvanie rozprávky
- pozeranie rozprávky
- čítanie
- spoločenské, konštruktívne ,tvorivé hry
- relaxačné cvičenia, relaxačné chvíľky
- rozhovory, komunikačný kruh
Rekreačné činnosti
- relaxačný charakter
- pobyt vonku, pobyt v prírode, vychádzky, exkurzie
- kolektívne , loptové a pohybové hry
- hry s hračkami
Režimové momenty
- momenty uplatňované pri zmene činnosti a podľa individuálnych požiadaviek režimu dňa detí - individuálny charakter, individuálne činnosti
- krúžky v škole
- odchod a návrat do a z umeleckej školy, jazykovej školy a pod.
- presuny detí
- obliekanie ,vyzliekanie
- odchod na vycházku
- príprava na obed - hygiena , umývanie rúk a pod.
Príprava na vyučovanie
- upevňovanie učiva na základe požiadaviek školského vzdelávacieho programu
- písanie úloh
- didaktické hry
- čítanie
- ústne precvičovanie
- práca s odbornou literatúrou, slovníkmi
- logické hry
Vychovávateľka koordinuje VVČ tak, aby sa v priebehu dňa striedal odpočinok a relax so vzdelávaním (príprava na vyučovanie formou didaktických hier), či záujmovými a výchovno-vzdelávacími aktivitami.
5.1. Zoznam oblastí výchovy s vymedzením najmenšieho počtu výchovno- vzdelávacích činností
Por. č. |
Oblasť výchovy |
NPVH 1. ročník |
NPVH 2. ročník |
NPVH 3. ročník |
NPVH 4. ročník |
1. |
Vzdelávacia |
115 |
115 |
115 |
115 |
2. |
Pracovno - technická |
34 |
34 |
34 |
34 |
3. |
Prírodovedno-environmentálna |
35 |
35 |
35 |
35 |
4. |
Spoločensko - vedná |
33 |
33 |
33 |
33 |
5. |
Esteticko - výchovná |
36 |
36 |
36 |
36 |
6. |
Telovýchovná,zdravotná a športová |
59 |
59 |
59 |
59 |
|
SPOLU: |
312 |
312 |
312 |
312 |
Základné výchovné oddelenia
Výchovné oddelenie |
vychovávateľka |
1. oddelenie |
Janka Pavlíková |
2. oddelenie |
Alena Babuľáková |
3. oddelenie |
Tatiana Salagová |
4. oddelenie |
Zdenek Hártl |
Vzdelávacia oblasť |
|
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
Gramatické a matematické cvičenie |
Samostatne písať úlohy |
Rozvíjanie vedomostí, čítanie a reprodukcia textu |
Poznávať efektívne spôsoby učenia sa |
Práca s informačnými zdrojmi, čítanie s porozumením, sebavzdelávanie |
Byť otvorený získavať nové poznatky a informácie |
Rozvíjanie slovnej zásoby, jazykolamy, zmyslové hry, doplňovačky, didaktické hry, Spoločensko - vedná oblasť |
Rozvíjať získané poznatky, čitateľská gramotnosť |
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
Spolupráca, zodpovednosť, vytváranie pozitívnej klímy v oddelení, dodržiavanie školského poriadku |
Spolurozhodovať o živote v oddelení |
Prejavy úcty k rodičom a ostatným ľuďom, čo je tolerancia |
Prejavovať úctu k rodičom , starším |
Emócie, prečo sme nahnevaní, silné a slabé stránky osobnosti, trpezlivosť, upokojenie sa, ako zvládnuť hnev, pozitívne myslenie, ako pochopiť iných, sebaúcta |
Ovládať jednoduché zručnosti sebahodnotenia, sebamotivácie a empatie |
Vedenie rozhovoru, diskusia, dialóg, monológ |
Vypočuť si opačný názor |
Práva dieťaťa, ľudské práva, šikanovanie, Čo je diskriminácia, moje práva, tvoje práva, vychádzanie s ostatnými bez násilia |
Rozlíšiť dodržiavanie a porušovanie ľudských práv a základných slobôd |
Moja rodina, čo je domov, vlastné zážitky, rozprávanie o domove, prejavy úcty k ľuďom, čo je tolerancia |
Prejavovať úctu k rodičom, starším |
Vulgarizmy, slang, gestá, neformálna komunikácia, vychádzanie s ostatným bez násilia |
Rozlišovať kultúrne a nekultúrne prejavy v správaní sa |
Pozdrav, podanie ruky, požiadanie, odmietnutie, oslovenie |
Ovládať kultúrne návyky a vyjadrovanie sa |
Moja rodina, čo je domov, vlastné zážitky, prejav úcty, čo je tolerancia |
Prejavovať úctu k rodičom, starším |
Život so zdravotným postihnutím, vzťah k handicapovaným deťom |
Prejavovať ohľaduplnosť k osobám so zdravotným postihnutím |
Pracovno - technická oblasť
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
Spolupráca, zodpovednosť, dodržiavanie školského poriadku, moje povinnosti |
Spolurozhodovať o živote v oddelení, pracovať v skupine |
Sebaobsluha, poriadok na stole, v oddelení, v šatni, |
Kultivovať základné hygienické návyky |
Sebahodnotenie, poznávanie rôznych profesií, úcta ku každému povolaniu, dodržovanie denného režimu vývoj ľudského života: detstvo, dospelosť, orientácia v čase minulosť, prítomnosť, budúcnosť |
Vedieť samostatne si vytyčovať jednoduché osobné ciele |
Presnosť a čistota práce , splnenie úlohy, |
Rozumieť významu osobnej zodpovednosti za vykonanú prácu |
Prejavy kladného vzťahu k spolužiakom, hrdosť na spoločný výsledok práce |
Vedieť spolupracovať so skupinou |
Práca s rôznym materiálom, netradičné pracovné postupy, zhotovenie darčeka, rozvoj jemnej motoriky, manipulačné zručnosti Spolupráca, vytváranie |
Rozvíjať základy manuálnych a technických zručností |
Poriadok v herni, v triede, seba obslužné činnosti |
Získavať základy zručností potrebných pre praktický život |
Maska na karneval, kalendár oddelenia, návrh oddychového kútika v oddelení |
Získať základné zručnosti v tvorbe jednoduchých projektov |
Starostlivosť o živý kútik, zeleň v okolí, polievanie kvetov, presádzanie Prírodo - enviromentálna oblasť |
Získavať základy zručností potrebných pre praktický život |
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
Pozorovanie prírody, fauny a flóry, pozorovanie zmien v prírode šetrenie energiami, vodou, tematická rozprávka |
Poznať základné princípy ochrany životného prostredia |
Starostlivosť o izbové kvety, čistenie prírody a okolia ŠKD, zber papiera, triedenie odpadu, využitie neekologického odpadu |
Uplatňovať zručnosti pri jednoduchej činnosti na tvorbe a ochrane životného prostredia |
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
Kultúrne pamiatky v obci, meste, múzeum, galéria, ľudové tradície zvyky, povesti, názvy ulíc miestne noviny, história a dnešok |
Prejavovať úctu ku kultúrnym hodnotám v blízkom okolí |
Hudba, výtvarné umenie, tanec |
Prejavovať pozitívny vzťah k umeniu |
Netradičné výtvarné techniky, hudobné činnosti, športové činnosti |
Rozvíjať svoj talent a špecifické schopnosti |
Záujmová činnosť, príprava kultúrneho podujatia |
Byť otvorený k tvorivej činnosti, upevňovať regionálne zvyky |
Úprava oddelenia, netradičné ozdoby, úprava zovňajšku, |
Prejavovať pozitívny vzťah k jednoduchej estetickej úprave prostredia a svojej osoby |
Veľká noc, Deň matiek, úcta k starším, Vianoce |
Podieľať sa na príprave kultúrnych podujatí v skupine |
Tematická vychádzka, pozorovanie zmien, audio nahrávka, rozprávka Telovýchovná oblasť |
Objavovať a vnímať krásu prírody v bežnom živote |
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
Stravovacie návyky, pitný režim striedanie práce s odpočinkom, prvá pomoc, obliekanie podľa ročných období |
Uvedomovať si základné princípy zdravého životného štýlu |
Umývanie rúk, vetranie, telovýchovné chvíľky |
Ovládať základné hygienické návyky |
Prechádzka, bicyklovanie, sánkovanie, cvičenie v telocvični, pingpong, kolektívne loptové hry |
Relaxovať pravidelným cvičením a pohybom |
Čo je nikotín, fajčenie, alkohol a zdravie, civilizačné choroby, |
Uvedomovať si škodlivosť fajčenia alkoholu a iných drog |
Otužovanie, relaxačné cvičenie, skupinové hry, netradičné športové disciplíny |
Dodržiavať pravidelný pohyb a cvičenie |
Podstata zdravia, zodpovednosť za svoje zdravie, príčiny ochorenia, racionálna strava, potravinová pyramida, prevencia obezity |
Vyjadriť význam dodržiavania základných zásad zdravej výživy |
Záujmová činnosť, športové hry |
Rozvíjať svoj športový talent a schopnosti |
-
Výchovný jazyk: slovenský
- viesť deti k zdokonaľovaniu sa v používaní spisovného jazyka - jeho písomnej a ústnej formy
- rozvoj komunikačných zručností prostredníctvom hier, kultúrnych programov, besied
- rozvoj tvorivého vyjadrovania cez tvorbu vlastných príbehov, rozprávok, zážitkov
- na základe jazykových zručností rozvíjať pamäť, kultúru prejavu
-
Materiálno-technické a priestorové podmienky
Pre svoju každodennú činnosť ŠKD využíva priestory učební 1. stupňa a priestory ŠKD s dvoma herňami a samostatným sociálnym zariadením. Každá učebňa je vybavená kobercom vzhľadom na to, že väčšina detí trávi čas hier na zemi. Priestor učební je vybavený nábytkom s rozmanitými hrami, stavebnicami, pomôckami na výtvarné a pracovno-technické činnosti, magnetofónom s CD prehrávačom,, prípadne počítačom, televízorom a športovým náčiním.
Na záujmovú činnosť využíva okrem učební odbornú učebňu informatiky, školskú kuchynku, školskú knižnicu, telocvičňu, všešportové asfaltové ihrisko s využitím HRAJISKA / maľované skákacie plochy pre deti / a posilňovňu, ktoré sú súčasťou areálu školy.
Pre vychovávateľky je v ŠKD zriadená kancelária,vybavená počítačom, uzamykateľnými skrinkami a iným nábytkom. K dispozícii je kabinet na uskladnenie pomôcok pracovno- technického charakteru na zájmové činnosti a kabinet na pomôcky pre pobyt vonku / športové náčinie /.
-
Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí
Cieľom hodnotenia je získať spätnú väzbu a poskytnúť ju dieťaťu a jeho rodičom. Pri hodnotení dieťaťa budeme sledovať jeho úroveň dosahovania očakávaných výstupov v jednotlivých oblastiach výchovy / kompetencie dieťaťa/. Prevláda pozitívne hodnotenie čo vedie dieťa k záujmu a motivuje ho k akejkoľvek činnosti. Pochvalou a povzbudením dávame dieťaťu príležitosť prežiť pocit radosti z úspechu. Pri hodnotení detí aplikujeme metódy individuálneho prístupu, povzbudenia, pozorovania, rozhovoru a spolupráce s rodičmi.
Podklady na hodnotenie získame týmito metódami a formami :
- pozorovaním
- rozhovormi s rodičmi, učiteľmi
- dotazník
-
Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov
Súčasťou riadiacej práce v oblasti výchovy a vzdelávania detí je aj kontrolná činnosť s cieľom získať spätné informácie o úrovni výchovy a vzdelávania, analyzovať daný stav, prípadne navodiť zmeny. V tejto činnosti budeme vychádzať z plánu kontrolnej činnosti ako integrálnej súčasti systému riadenia školy.
Kontrola bude zameraná na :
- dodržiavanie psychohygienických zásad
- kontrolu kvality v procese výchovy a vzdelávania
- kontrolu pedagogickej dokumentácie
Formy kontroly:
- hospitačná činnosť
- pozorovanie
- rozhovor
Hodnotenie práce bude vychádzať zo systému kritérií, na základe ktorých bude zamestnávateľ motivovať a oceňovať vychovávateľky za dosiahnuté výsledky, kvalitu plnenia úloh ako aj vykonanie prác nad rámec ich pracovných povinností.
v
Prílohy k Výchovnému programu SKD :
- Školský poriadok ŠKD
- SWOT analýza
- Denný režim
- Výchovné osnovy
Školský poriadok ŠKD
Všeobecné ustanovenie
1. Vnútorný poriadok ŠKD je základnou organizačnou a pracovno- právnou normou školy, ktorá je právnym subjektom. ŠKD je súčasťou školy a plní úlohy v mimo vyučovacom čase.
2. Riadenie a organizácia SKD
- Školský klub detí riadi riaditeľ školy a ZRŠ poverený vedením ŠKD.
- Činnosť ŠKD je zameraná na aktívne využívanie voľného času detí a riadi sa vypracovaným výchovným programom školského klubu .Príprava na vyučovanie sa riadi vypracovaným a schváleným výchovným plánom ŠKD.
- Vychovávateľky ŠKD sú členkami MZ a členkami pedagogickej rady školy.
- Jedna hodina výchovnej práce trvá 60 minút.
- Riaditeľ školy určuje počet oddelení podľa počtu prihlásených detí.
- ŠKD je súčasťou školy.
3. Prevádzka ŠKD
Rozsah dennej dochádzky dieťaťa prijatého do klubu a spôsob jeho odchodu sa uvedie v osobnom spise dieťaťa. Prípadné zmeny v dochádzke a spôsobe odchodu oznamuje rodič písomne.
Režim dňa:
11.35h – príchod detí do školského klubu detí
11.45h – 12.45h – oddychová činnosť
12.45h – 13.30h – obed
13.30h – 14.15h – činnosť rekreačná
14.15h – 14.30h – olovrant
14.30h – 15.15h – činnosť záujmová
15.15h – 16.00h – vzdelávacia oblasť výchovy
16.00h – 16.30h – odchod detí domov
4. Prihlasovanie dieťaťa do ŠKD
Riaditeľ, ZŠ Pribinova 34 v Trebišove vydáva nasledovné kritériá pre prijatie dieťaťa do ŠKD.
- Do ŠKD sa prijímajú deti I. a II. stupňa na základe písomnej žiadosti a po zaplatení poplatku
- Žiadosť o prijatie sa podáva pri zápise do školy
- Deti sa do ŠKD prihlasujú vždy na jeden školský rok
- Do klubu sa prednostne prijímajú deti nižších ročníkov, ktorí sú prihlásení na pravidelnú dochádzku.
5. Dochádzka detí do ŠKD
- Do oddelení školského klubu detí budú prednostne prijímané deti mladšieho školského veku.
- Rozsah dennej dochádzky, spôsob odchodu detí, prípadne záujmovú činnosť mimo ŠKD uvedie rodič na žiadosti zákonného zástupcu o prijatí do ŠKD.
Zmeny v dochádzke je povinný oznámiť rodičom písomne a pripojí sa k žiadosti.
- Dieťa možno v priebehu školského roka prihlásiť a odhlásiť zo ŠKD písomnou žiadosťou.
- Vychovávateľka uvoľní dieťa z ŠKD len na základe písomného vyžiadania rodiča. Dieťa preberá z ŠKD zákonný zástupca, alebo osoba poverená zákonným zástupcom, pokiaľ nie je v osobnom spise uvedený iný spôsob odchodu dieťaťa z ŠKD.
- Ak odíde dieťa z ŠKD bez sprievodu rodiča, právnu zodpovednosť berie na seba rodič.
6. Starostlivosť o BOZP
- Za bezpečnosť detí počas celého ich pobytu v ŠKD zodpovedá vychovávateľka.
- Prechod detí I. stupňa do ŠKD v rámci školy zabezpečuje vychovávateľka, prípadne zastupujúci učiteľ.
- Ak sú vytvorené oddelenia z viacerých tried, zabezpečuje prechod detí po dohode s vychovávateľkou učiteľ, ktorý má poslednú vyučovaciu hodinu. Deti II. stupňa v rámci školy, dochádzajú do ŠKD samé .
- Pri hrách a iných činnostiach je vychovávateľka povinná poučiť deti o bezpečnosti.
- Pri činnostiach organizovaných mimo objektu školy môže mať vychovávateľka najviac 25 detí.
- V prípade úrazu poskytne vychovávateľka prvú pomoc, oznámi ho vedeniu školy a napíše o ňom záznam.
- Zakazuje sa akékoľvek používanie mobilných telefónov počas celej činnosti školského klubu./ Použiť ho možno len vo výnimočnej situácii s dovolením vychovávateľky./
- Dieťa v školskom klube musí byť riadne prezuté.
- Ak zistí vychovávateľka u dieťaťa nevoľnosť, teplotu a pod., upovedomí o tom rodičov.
- Podávanie akýchkoľvek liekov s výnimkou chronického ochorenia je zakázané.
7. Príspevok na úhradu za pobyt dieťaťa v SKD
- Výšku mesačného príspevku za pobyt dieťaťa v ŠKD určuje zriaďovateľ Mesto Trebišov.
- Príspevok uhrádza zákonný zástupca bankovým prevodom na účet školy, alebo poštovou poukážkou :
- jednorázovo na celý školský rok
- mesačne / vopred najneskôr do 10. dňa príslušného kalendárneho mesiaca, ktorý predchádza kalendárnemu mesiacu, za ktorý sa príspevok uhrádza/.
Ak nebude príspevok uhradený, bude rodič po15.dni v mesiaci na túto skutočnosť písomne upozornený.
- Po predložení dokladov o sociálnej podpore, môže riaditeľ školy rozhodnúť o znížení alebo o odpustení príspevku za pobyt dieťaťa v ŠKD.
- Poplatok sa platí nezávisle od času a počtu dní, ktoré dieťa strávi v ŠKD.
- Ak rodič odhlási dieťa zo ŠKD v priebehu mesiaca, nemá nárok na vrátenie príspevku.
Pokiaľ zákonný zástupca dieťaťa neuhradí stanovený príspevok za pobyt dieťaťa v ŠKD
a boli využité všetky primerane dostupné spôsoby na zabezpečenie úhrady, rozhodne vedenie školy a
ŠKD o vyradení dieťa.
8. Práva a povinnosti dieťaťa
Dieťa má právo na :
- rovnoprávny prístup k výchove a vzdelávaniu
- individuálny prístup rešpektujúci jeho schopnosti a možnosti, nadanie a zdravotný stav v rozsahu ustanovenom týmto zákonom
- úctu k jeho vierovyznaniu, svetonázoru, národnostnej a etnickej príslušnosti
- poskytovanie poradenstva a služieb spojených s výchovou
- výchovu a vzdelávanie v bezpečnom a hygienicky vyhovujúcom prostredí
- organizáciu výchovy a vzdelávania primeranú jeho veku, schopnostiam, záujmom, zdravotnému stavu a v súlade so zásadami psychohygieny
- úctu k svojej osobe a na zabezpečenie ochrany proti fyzickému, psychickému a sexuálnemu násiliu,
- na slobodnú voľbu krúžkov v súlade so svojimi možnosťami, záujmami a záľubami v rozsahu ustanovenom výchovným programom
- na informácie týkajúce sa jeho osoby a jeho výchovno-vzdelávacích výsledkov
Dieťa je povinné :
- neobmedzovať svojím konaním práva ostatných osôb zúčastňujúcich sa výchovy a vzdelávania
- dodržiavať školský poriadok školy a ďalšie vnútorné predpisy školy alebo školského zariadenia
- chrániť pred poškodením majetok školy alebo školského zariadenia a majetok, ktorý škola alebo školské zariadenie využíva na výchovu a vzdelávanie
- chrániť pred poškodením učebnice, učebné texty a učebné pomôcky, ktoré im boli bezplatne zapožičané
- konať tak, aby neohrozoval svoje zdravie a bezpečnosť, ako aj zdravie a bezpečnosť ďalších osôb zúčastňujúcich sa na výchove a vzdelávaní
- rešpektovať pokyny zamestnancov školy alebo školského zariadenia, ktoré sú v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi, vnútornými predpismi školy a dobrými mravmi
- odovzdať čipovú kartu na obed svojej vychovávateľke
9. Výchovná a vzdelávacia činnosť
- Výchovnú a vzdelávaciu činnosť ŠKD vykonávajú pedagogickí zamestnanci - vychovávateľky. Deti vedú k samostatnosti, disciplinovanému správaniu a kultúrnemu stravovaniu sa v školskej jedálni.
- Po dohode s rodičmi detí, vychovávateľky venujú náležitú pozornosť príprave na vyučovanie. Deti podľa pokynov vychovávateľky vypracúvajú úlohy a hravou formou opakujú učivo.
- Vychovávateľky 1. ročníka učia deti samostatnosti pri stolovaní, základné hygienické návyky, samoobslužné práce v školskej jedálni.
- Záujmová činnosť sa uskutočňuje v záujmových útvaroch krátkodobého a dlhodobého charakteru, pričom sa umožňuje účasť aj na iných formách záujmovej činnosti v škole i mimo školy.
- V telovýchovnej ,zdravotnej a športovej oblasti vychovávateľky vychádzkami , výletmi, športom a cvičením umožňujú deťom čo najviac voľného času stráviť pohybom a pobytom na čerstvom vzduchu a takto sa starať o dobrý telesný rozvoj detí.
- ŠKD organizuje rôzne kultúrne a spoločenské podujatia / vstupné sa hradí formou kultúrnych poukazov, príspevkami rodičov/.
- Na záujmovú, telovýchovnú, zdravotnú a športovú činnosť sa využíva telocvičňa, ihrisko a iné objekty školy.
10. Záverečné ustanovenie
Dodržiavanie vnútorného poriadku ŠKD je záväzné pre všetky deti zapísané do ŠKD. Podľa tohto vnútorného poriadku ŠKD sa postupuje s účinnosťou od 1.septembra 2018.
SWOT analýza ŠKD
Silné stránky |
Slabé stránky |
Kvalita pedagogických pracovníkov |
Zmiešané oddelenia ŠKD |
Nové priestory ŠKD |
Slabé právne povedomie |
Dobré materiálne vybavenie ŠKD |
Dve ZŠ na jednej ulici |
Dobrá komunikácia medzi vychovávateľkami a vedením školy Prezentácia na verejnosti- vystúpenia, spoločný program Vhodné podmienky na šport Prevádzka od 11.35hod.-16.30hod. Zapájanie sa rodičov do akcií ŠKD Veľmi dobrá klubová činnosť |
Nevhodné riešenie delenia obvodov |
Príležitosti |
Riziká |
Príležitosti na vzdelávanie pedagogických |
Normatív na žiaka |
pracovníkov |
Migrácia Rómov |
Pracovné stretnutia VV mesta |
Silná konkurencia ZŠ v meste |
Hľadanie sponzorov |
Zvyšujúca sa nezamestnanosť a ekonomická |
Pracovanie na projekte |
situácia |
Z výsledkov SWOT analýzy vieme o silných a slabých stránkach ŠKD.
Silné stránky- sú postavené na dlhoročných skúsenostiach vychovávateliek a dobrej spolupráci s vedením školy. Silnou stránkou je dobrá spolupráca a zapájanie rodičov detí do spoločných akcií organizovaných ŠKD.
Slabé stránky- medzi slabé stránky patrí silná konkurencia iných škôl v meste a nevhodne riešený obvod.
Návrhy na riešenie pre zlepšenie činnosti ŠKD: Pokračovanie v nastúpenom trende, pokúsiť sa apelovať na zriaďovateľa o zmenu riešenia školského obvodu.
Denný režim
Časový rozvrh činnosti ŠKD
11,35 hod.- 14,00 hod. - individuálne podľa oddelení:
obed
oddychovo- relaxačná činnosti záujmové vzdelávanie
14,00 hod. - 14,15 hod. - režimový moment / presuny, sebaobslužná činnosť/
14,15 hod. - 15,00 hod. - športovo- rekreačná činnosť / pobyt vonku, vychádzky, pohybové
hry
15,00 hod. - 15,15 hod. - režimový moment / presuny, hygiena, olovrant /
15,15 hod.- 16,00 hod. - príprava na vyučovanie / didaktické hry, precvičovanie a písanie DÚ,
čítanie, riešenie matematických úloh
16,00 hod.- 16,30 hod. - stretávací klub / nenáročné činnosti odpočinkového a relaxačného
charakteru, hry podľa záujmu detí až do odchodu domov
VÝCHOVNÉ OSNOVY
Tématické oblasti výchovy sa prispôsobia vekovému zloženiu detí v oddelení.
Výchovné osnovy sú súčasťou výchovného programu. Sú vypracované najmenej v rozsahu ustanovenom výchovným štandardom ŠKD.
Sú vypracované v jednotlivých tematických oblastiach výchovy. Obsahujú výchovnovzdelávací cieľ, obsah výchovno-vzdelávacej činnosti a vymedzujú počet výchovnovzdelávacích činností pre jedno oddelenie na obdobie školského roka.
Výchovné osnovy v jednotlivých tematických oblastiach výchovy v ŠKD
Vzdelávacia oblasť
Spoločensko-vedná oblasť
Výchovno-vzdelávací cieľ |
Obsah |
Metódy, formy |
Obhajovať si svoj názor |
Asertivita, asertívne správanie, jednoduché techniky |
Vysvetlenie Povzbudenie Hranie rolí Hry na presadzovanie Aktivačné hry |
Vypočuť si opačný názor |
Vedenie rozhovoru, diskusia, dialóg a monológ |
Vysvetlenie Tréning Aktivačné hry Hranie rolí Dramatizácia |
Spolurozhodovať o živote v skupine |
Spolupráca, zodpovednosť, vytváranie pozitívnej klímy v oddelení, dodržiavanie školského poriadku ŠKD, moje povinnosti |
Individuálny prístup Motivácia Aktivizácia Kooperačné hry Hry na dôveru Hranie rolí |
Rozvíjať základy zručností sebahodnotenia, sebariadenia, sebamotivácie a empatie |
Emócie, prečo sme nahnevaní, silné a slabé stránky osobnosti, trpezlivosť, upokojenie sa, ako zvládnuť hnev, pozitívne myslenie, ako pochopiť iných, sebaúcta |
Individuálny prístup Vysvetlenie Povzbudenie Dramatizácia Hranie rolí Hry na úprimnosť Hry na vciťovanie |
Prejavovať úctu k rodičom, starším |
Moja rodina, čo je domov, vlastné zážitky, rozprávanie o domove, prejavy úcty k ľuďom, tolerancia |
Individuálny prístup Film Rozprávka Hranie rolí Hry na vciťovanie |
Prejavovať ohľaduplnosť k osobám so zdravotným postihnutím |
Život so zdravotným postihnutím, čo je predsudok, vzťah k deťom s handicapom |
Individuálny prístup Vysvetlenie Film Rozprávka Hry na vciťovane Hranie rolí |
Pochopiť význam dodržiavania ľudských práv a základných slobôd |
Práva dieťaťa, ľudské práva, šikanovanie, diskriminácia, moje práva, tvoje práva, spolužitie bez násilia |
Individuálny prístup Vysvetlenie Brainstorming Hry na riešenie konfliktov Hry na dôveru Hry na |
sebapresadzovanie
Posilniť základy hrdosti k národnej a štátnej príslušnosti |
Slovensko v Európe, Slovensko vo svete, úspechy slovenských športovcov, umelcov |
Individuálny prístup Vysvetlenie Výtvarná práca Tvorivá dielňa Film Rozprávka |
Kultivovať kultúrne návyky a vyjadrovanie sa |
Pozdrav, podanie ruky, požiadanie, odmietnutie, oslovenie, stolovanie |
Individuálny prístup Vysvetlenie Tréning Hranie Dramatizácia Kurz |
Využívať všetky dostupné formy komunikácie |
Práca s počítačom, komunikácia s internetom, práca v textovom a grafickom editore |
Individuálny prístup Braisntorming Tréning Vlastná práca Prezentácia Riešenie úloh |
Rozlíšiť kultúrne a nekultúrne prejavy v správaní sa |
Vulgarizmy, slang, gestá, neformálna komunikácia spolužitie bez násilia |
Individuálny prístup Vysvetlenie Tréning Aktivačné hry Hranie rolí |
Vedieť samostatne a kriticky riešiť jednoduché konflikty |
Čo je konflikt, z čoho konflikt vzniká, správanie, ktoré podporuje konflikt, správanie, ktoré konfliktu predchádza |
Individuálny prístup Vysvetlenie Hry na riešenie konfliktov Hranie rolí Dramatizácia |
Pomenovať znaky harmonickej a problémovej rodiny |
Deľba práce v rodine, vlastné zážitky, problémy v rodine, život detí v rozvrátenej rodine, moja pomoc v rodine |
Individuálny prístup Hranie rolí Dramatizácia Sociálne hry Výtvarná práca Film Rozprávka |
Pracovno-technická oblasť
Výchovno-vzdelávací cieľ |
Obsah |
Metódy, formy |
Kultivovať základné sebaobslužné a hygienické |
Sebaobsluha, poriadok na stole, |
Individuálny prístup Vysvetlenie |
Návyky |
v šatni, umývanie rúk, vetranie, telovýchovné chvíľky |
Motivácia Aktivizácia Tréning Hodnotenie |
Vedieť si samostatne vytýčiť jednoduché osobné ciele |
Sebahodnotenie, poznávanie rôznych profesií, úcta ku každému povolaniu, dodržovanie denného režimu, vývoj ľudského života: detstvo, dospelosť, staroba, orientácia v čase: minulosť, prítomnosť, budúcnosť |
Individuálny prístup Motivácia Povzbudenie Rozhovor Hranie rolí Sociálne hry Hry na sebapresadzovanie Vychádzka Exkurzia |
Rozumieť významu osobnej zodpovednosti za vykonanú prácu |
Príprava na vyučovanie, splnenie úlohy, presnosť a čistota práce |
Individuálny prístup Rozhovor Tréning Vysvetlenie Hodnotenie Hry na dôveru Vlastná práca Projekt |
Vedieť spolupracovať so skupinou |
Kladný vzťah k spolužiakom, hrdosť na spoločný výsledok práce |
Individuálny prístup Motivácia Kooperačné hry Spoločné podujatia Besiedka Súťaž |
Rozvíjať základy Manuálnych a technických zručností |
Práca s rôznym materiálom, netradičné pracovné postupy, zhotovenie darčeka, rozvoj jemnej motoriky, manipulačné zručnosti, spolupráca |
Individuálny prístup Povzbudenie Vysvetlenie Aktivizácia Tvorivá dielňa Záujmový krúžok Vlastná práca Výstava prác Besiedka |
Získavať základy zručností potrebných pre praktický život |
Varenie, pečenie, studené jedlo, poriadok v herni, v triede, seba obslužné činnosti |
Individuálny prístup Tréning Povzbudenie Aktivačné hry Vlastná práca Výstava |
|
|
Besiedka |
Získať základné zručnosti |
Maska na karneval, |
Individuálny prístup |
v tvorbe jednoduchých |
kalendár oddelenia, |
Vysvetlenie |
projektov |
návrh oddychového |
Povzbudenie |
|
kútika v oddelení |
Brainstorming Tvorivá dielňa Kooperačné hry Vlastná práca Prezentácia |
Prírodovedno-environmentálna oblasť
Výchovno-vzdelávací cieľ |
Obsah |
Metódy, formy |
Pochopiť základné princípy ochrany životného prostredia |
Poznávanie zvierat, rastlín v regióne, pozorovanie zmien v prírode, šetrenie energiami, vodou, tematická rozprávka |
Individuálny prístup Vysvetlenie Ekologické hry |
Rozvíjať zručnosti pri jednoduchej činnosti na tvorbe a ochrane životného prostredia |
Starostlivosť o izbové kvety, čistenie prírody a okolia ŠKD, zber papiera, triedenie odpadu, využitie odpadu zber prírodnín |
Individuálny prístup Vysvetlenie Motivácia Aktivizácia Prezentácia |
Pochopiť význam dodržiavania základných zásad zdravej výživy |
Podstata zdravia, zodpovednosť za svoje zdravie, príčiny ochorenia, racionálna strava, potravinová pyramída |
Individuálny prístup Vysvetlenie Aktivizácia Hranie rolí Dramatizácia Film Rozprávka Beseda s lekárom Súťaž |
Poznať základné princípy zdravého životného štýlu |
Stravovacie návyky, pitný režim striedanie práce s odpočinkom, prvá pomoc, obliekanie podľa ročných období |
Individuálny prístup Vysvetlenie Aktivizácia Hranie rolí Dramatizácia Film Rozprávka Beseda s lekárom Súťaž |
Esteticko-výchovná oblasť
Výchovno-vzdelávací cieľ |
Obsah |
Metódy, formy |
Posilniť úctu ku kultúrnym hodnotám v blízkom okolí |
Návšteva kina, galérie, múzea, kultúrnych pamiatok v obci a v regióne, ľudové tradície a zvyky, povesti, názvy ulíc, miestne noviny, história a dnešok |
Individuálny prístup Vysvetlenie Aktivizácia Ukážka Film Rozprávka Výtvarná práca Dramatizácia Výstava prác Súťaž Vychádzka |
Rozvíjať základy vzťahu k umeniu |
Hudba, výtvarné umenie, tanec, záujmová činnosť, |
Motivácia Ukážka Povzbudenie Návšteva kultúrneho podujatia |
Rozvíjať talent a špecifické schopnosti |
Záujmová činnosť, príprava kultúrneho vystúpenia |
ndividuálny prístup Motivácia Povzbudenie Aktivizácia Brainstorming Prezentácia Výstava prác |
Prejavovať pozitívny vzťah k jednoduchej estetickej úprave prostredia |
Úprava triedy, netradičné ozdoby, úprava zovňajšku |
Individuálny prístup Motivácia Povzbudenie Brainstorming Aktivizácia Tvorivá dielňa |
Podieľať sa na príprave kultúrnych podujatí v skupine |
Veľká noc, Deň matiek, Úcta k starším, Vianoce |
Individuálny prístup Motivácia Povzbudenie Aktivizácia Dramatizácia Besiedka |
Objavovať a vnímať krásu v bežnom živote |
Tematická vychádzka, pozorovanie zmien, audio nahrávka, rozprávka, vlastná skúsenosť |
Individuálny prístup Povzbudenie Pozorovanie Ilustrácia zážitku |
Telovýchovná, zdravotná a športová oblasť
Výchovno-vzdelávací cieľ |
Obsah |
Metódy, formy |
Rozvíjať schopnosť relaxovať pravidelným cvičením a pohybom |
Prechádzka, bicyklovanie, lyžovanie, plávanie, cvičenie v telocvični, stolný tenis, kolektívne športové hry |
Individuálny prístup Motivácia Povzbudenie Aktivizácia Tréning |
Pochopiť škodlivosť fajčenia, alkoholu a iných drog |
Čo je nikotín, fajčenie, alkohol a zdravie, civilizačné choroby |
Individuálny prístup Vysvetlenie Film Beseda s odborníkom Výtvarné stvárnenie zážitku Súťaž |
Pochopiť význam pravidelného pohybu a cvičenia |
Otužovanie, relaxačné cvičenie, skupinové hry, netradičné športové disciplíny a hry |
Individuálny prístup Vysvetlenie Motivácia Povzbudenie Aktivizácia Tréning |
Rozvíjať športový talent a schopnosti |
Záujmová činnosť, futbal basketbal, tenis |
Individuálny prístup Motivácia Povzbudenie Aktivizácia Súťaž |